חדשות

מנכ"ל משרד הבריאות: כ-4,000 חולים פסיכיאטריים נקשרו למיטות בשנה האחרונה

כך אמר משה בר סימן טוב בדיון של ועדת הבריאות בסוגייה; לדבריו, משרד הבריאות עובד על יצירת מערכת שתתריע מתי אדם נמצא פרק זמן משמעותי בהגבלה מכאנית או בבידוד

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב. "הגיע הזמן שנבחרי הציבור יילחמו על התיק הזה". צילום: פלאש 90

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר אתמול (ב') בדיון סוער בוועדת הבריאות של הכנסת כי על פי הערכת המשרד, כ-4,000 חולים פסיכיאטריים נקשרו השנה. בר סימן טוב מסר נתון זה בדיון שעסק בתופעת הההגבלה המכאנית (קשירה למיטות) ובידוד של מאושפזים פסיכיאטריים.

לדבריו, "המטפלים במערך הפסיכיאטרי עושים את המיטב בכלים שהעמדנו לרשותם. אנחנו בעיצומו של שינוי. המצב היום טוב יותר ממה שהיה לפני פרק זמן לא ארוך. אם נהיה במצב של דמוניזציה או דה-הומניזציה של הצוות, הוא ייסגר בפני שינוי".

עוד הודיע בר סימן טוב, כי המשרד יטפל בתגבור כוח האדם המקצועי בבתי החולים הפסיכיאטריים בשעות אחר הצהריים, ויפעל ליצור מערכת שתתריע מתי אדם נמצא פרק זמן משמעותי בהגבלה או בבידוד.

מנכ"ל משרד הבריאות: "המצב היום טוב יותר ממה שהיה לפני פרק זמן לא ארוך. אם נהיה במצב של דמוניזציה או דה-הומניזציה של הצוות, הוא ייסגר בפני שינוי"

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), הודיע כי בכוונתו לקיים דיון בנושא זה כל שלושה חודשים - ולבחון את המצב בכל בית חולים פסיכיאטרי בנפרד. "על משרד הבריאות", אמר ח"כ אלאלוף, "לייצר תכנית אב כדי להתמודד לטווח ארוך עם הבעיות שנתגלו במערכת הפסיכיאטרית. מטפלים רבים 'נותנים את נשמתם' בעבודה זאת, אך הם נשחקים עם השנים. הדבר עלול לפגוע במאושפזים.

"יש להיות קשובים להורים ולמשפחות. לא ייתכן שלא יידעו מה קורה עם קרוביהם - ומדוע הם כלואים", אמר ח"כ אלאלוף ומתח ביקורת על משרד הבריאות על שלא הציף את הבעיה הזאת מיוזמתו.

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) הוסיף: "על מנכ"ל משרד הבריאות להוסיף לפחות 10 תקנים כדי שלא יהיה אליבי לאנשי הצוות לבוא ולהצדיק התנהגות פסולה (קשירה ובידוד) בשל מחסור בכוח אדם". חברי הכנסת מיכל רוזין (מרצ) ומיקי רוזנטל (המחנה הציוני) מחו על הצורך בבידוד וציינו כי ניתן לשים על המטופל השגחה מיוחדת.

מטופלת סיפרה בדיון: "החוויה הכי קשה שעברתי היא קשירה. דיברתי בטלפון ולא הסכמתי לסיים את השיחה. ארבעה אחים חנקו אותי וגררו אותי בכוח לבידוד, בלי שרופא ראה אותי. הייתי אז בת 16. הדעה שלי לא נחשבת, הגוף לא נחשב. היה אפשר לנהל את המשבר הזה אחרת, אם רק היו מדברים איתי".

בדיון הוצג מקרה נוסף של מטופל הנמצא בבידוד. הוריו של המטופל אמרו לחברי הוועדה:  "זה לא טיפול, זו ענישה. רופאים מאיימים עליו ומפעילים עליו לחץ. אין לו שיחות עם פסיכולוג, אוסרים עליו לשמוע מוסיקה. לנו אין אפשרות לעקוב אחר הטיפול או להמליץ מה לעשות".

בתגובה לכך אמר מנהל בית החולים "שער מנשה", ד"ר אלכס גרינשפון: "כשהמטופל הגיע אלינו היה צורך לקשור אותו. כשהמצב השתפר, הוא הועבר לבידוד. בהדרגה יוכל לצאת לחצר ול'לובי'".

הגדלת קצבאות להורים לילדים חולים

ועדת הבריאות גם אישרה סופית החלטה, שקצבה המועברת להורים ילדים חולי סרטן ומאושפזים אחרים תגדל משמעותית. מדובר במשפחות של כ-550 ילדים הנזקקים לטיפול רפואי שנמשך 3 חודשים לפחות, ובשל כך נבצר מהם להגיע למסגרת חינוכית במרבית ימי השבוע. הוריהם המטפלים בהם נאלצים להיעדר תכופות מעבודתם.

כיום עומדת הקצבה על 2,561 שקלים והיא תעלה מעתה ל-4,487 שקלים. התקציב השנתי לנושא זה מוערך בכ-12.7 מיליון שקלים. התקנות להגדלת הקצבאות (על-ידי הביטוח הלאומי) ייכנסו לתוקפן ב-1 בחודש שלאחר פרסומן ברשומות.

נושאים קשורים:  חדשות,  הגבלה מכאנית,  קשירה,  משרד הבריאות,  מנכ"ל משרד הבריאות,  קצבאות,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות